Wednesday, October 17, 2012

ကုန္သြယ္ေရေၾကာင္း

  ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ မွီတင္း ေနထုိင္တဲ့ ကမာၻလုံးၾကီးရဲ႕ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္းခန္ ့က ေရေတြနဲ႔ ဖုံးလႊမ္းထားတာပါ။ ေရေၾကာင္းကုန္သြယ္မႈဟာလည္း ကမာၻမွာ အေရးအပါဆုံး ဆုိပါေတာ့။ ဘာလုိ႔မ်ားပါလိမ့္ဗ်ာ။ ကုန္ပစၥည္း အမ်ိဳးအမည္မေရြး အေရအတြက္ မ်ားမ်ားနဲ႔ ေစ်းခ်ိဳခ်ိဳ သယ္လုိ႔ရတာက ဒီတစ္နည္းပဲ ရွိတာကုိး။ သံေျမရုိင္း၊ ဘိလပ္ေျမ၊ ပဲ၊ ေၿပာင္း၊ ႏွမ္း၊ ေလာင္စာဆီ၊ ဓါတ္ေငြ႔ ေတြကအစ ကား၊ ေလယာဥ္၊ ေရနံစင္ၾကီးေတြ အလယ္၊ တိရစာၦန္ေတြ အဆုံး အကုန္လုံးကုိ ေရထဲကေန သယ္ၾကတာပါပဲ။ သေဘၤာၾကီးေတြကလည္း ၾကီးလာလုိက္ၾကတာ မေလးရွားက ပီထရုိနာ့စ္ တြင္တာဝါ (Petronas Twin Towers) ကုိ အလ်ားလုိက္ လွဲထားရင္ေတာင္ ကမာၻ႔အရွည္လ်ားဆုံး သေဘၤာၾကီး အရွည္ကုိ မမီေသးပါဘူးတဲ့1။ တစ္ခါ ေလာင္စာဆီေတြ သဘာဝဓါတ္ေငြ႔ ေတြကုိ ပုိက္လုိင္းေတြ သြယ္ၿပီးေရာင္းၾက ဝယ္ၾကတာထက္ သေဘၤာေတြနဲ႔ ေခါက္တုံ႔ ေခါက္ျပန္ သယ္ၾကတာက လုံၿခဳံေရး အရ ပုိတြက္ေျခကုိက္ပါသတဲ့။


Knock Nevis သေဘၤာ ႏွင့္ ကမာၻ႕ အျမင့္ဆံုး အေဆာက္အအံုမ်ား


Retrieved from Wikimedia Commons on April 26, 2010. This work is shared under the following license.



ဒီလုိမ်ဳိး ဘယ္ေတာ့မွ မတိမ္ေကာမယ့္ စီးပြားေရးမ်ဳိးျဖစ္တာမုိ႔ လုပ္စား ကုိင္စားၾကတဲ့ လူေတြ၊ ကုမၸဏီၾကီးေတြ၊ ႏုိင္ငံ အစုိးရေတြ မနည္းပါပဲ။ တကယ္ပဲ မက္ေလာက္စရာပါ။ ၾသစေၾတးလ် မွာ သံေျမရုိင္းတစ္တန္ဟာ ငါးက်ပ္ေလာက္ပဲတန္ေပမယ့္ သေဘၤာနဲ႔ သယ္သြားၿပီး တရုတ္ျပည္လည္းေရာက္ေရာ တစ္ဆယ္ဆုိလည္းဟုတ္ ဆယ့္ငါးက်ပ္ဆုိလည္းဟုတ္။ (အမွန္တကယ္ေစ်းကြက္ေပါက္ေစ်း မဟုတ္ပါ) ၾကားပြဲစားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ကုန္တစ္တန္ ကုိ ၅ျပားေလာက္ပဲ ေကာ္မရွင္ ရပါေစဦး။ (အနည္းဆုံးေနာ္ အနည္းဆုံး) တန္ခ်ိန္ တစ္သိန္းဆုိရင္ ေဒၚလာငါးေထာင္ အိတ္ထဲဝင္သြားပါၿပီ။ သူလုပ္လုိက္ရတာက အီးေမးလ္ေလး တစ္ေစာင္နဲ. ဟုိဖက္ ဒီဖက္ ခ်ိတ္ေပးလုိက္တာပါပဲ။ ၾကည့္ဗ်ာ..အီးေမးလ္ တစ္ေစာင္ပို႔လို႔ ရတဲ့ ဝင္ေငြက ငါးေထာင္တဲ့။ လန္ဒန္၊ ေဟာင္ေကာင္၊ စင္ကာပူ မွာ လပ္ေတာ့ (lap top) ေလး တစ္လုံးအရင္းျပဳလုိ႔ ေန႔စဥ္ ေဒၚလာေထာင္ေသာင္းနဲ႔ ခ်ီၿပီး အလုပ္ျဖစ္ေနတဲ့သူေတြ ဒုနဲ႔ေဒးပါ။ အဲ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ျမန္မာေတြေတာ့ မပါပါဘူး။ အဲလုိ ပြဲစားအေနနဲ. ကုန္သည္အေနနဲ. စြန္႔ဦးတီထြင္ လုပ္ေနၾကတဲ့သူ ျမန္မာလူမ်ိဳးပုဂၢလိကလုပ္ငန္းရွင္ေတြ ရွိလာၿပီ ၿဖစ္ေပမယ့္ သိသေလာက္ေတာ့ လက္ငါးေခ်ာင္းေတာင္ မျပည့္ေသးသလုိပါပဲ။ ေအာင္ၿမင္တဲ့အဆင့္ထိလည္း မေရာက္ၾကေသးပါဘူး။ ဒီေနရာမွာ လုပ္ငန္းပုိင္းအရ ေအာင္ၿမင္တာကုိ ေၿပာတာပါ။ အလကားရတဲ့ ပစၥည္းကုိ ငါးက်ပ္နဲ. ေရာင္းလုိ. ရတဲ. ခါေတာ္မီ ေအာင္ၿမင္မွဳကုိ ေၿပာတာမဟုတ္ပါဘူး။ ပုိက္ဆံလုိက္ႏုိင္ေပမယ့္ ႏုိင္ငံတကာမွာ မဝင္ဆန္.ႏုိင္တဲ့ ျပႆနာေလးေတြေၾကာင့္လည္း ၿဖစ္ခ်င္ၿဖစ္မွာပါ။ ဥပမာ ႏိုင္ငံ အတြင္းအၿပင္ ေငြအသြင္းအထုတ္ မလြယ္တာတုိ.၊ လက္ရွိႏုိင္ငံေရး အေၿခအေနအရ ႏုိင္ငံရပ္ၿခားမွာ ဘဏ္အေကာင့္ဖြင့္ခြင့္ မရသူေတြ ၿဖစ္ေနတာတုိ. စသၿဖင့္ေပါ့ေလ။ ငုိအားထက္သန္ ရယ္အားထက္သန္ ဆုိသလုိပါပဲ။ သိပ္မၾကာေသးပါဘူး။ ၿမန္မာလုပ္ငန္းရွင္ တစ္ေယာက္ Original BL (Bill of Lading) (ကုန္တန္ဖုိးက်သင့္ေငြကုိ ဘဏ္ကေန ထုတ္ယူလုိ.ရမယ့္ ကုန္သြယ္ေရေၾကာင္း ခ်က္လက္မွတ္ ဆုိပါေတာ့။ BL အေၾကာင္း ေနာက္မွ သပ္သပ္ထပ္ေရးပါမယ္။) ဘယ္ႏွစ္ေစာင္ရွိမွန္းမသိဘဲ တစ္ေစာင္ေလာက္ လက္ထဲေရာက္လာလုိ. ပုိင္ၿပီဆိုၿပီး ကုန္တင္ေပးလုိက္တာ စာရြက္ကေလးကုိင္ၿပီး ကုန္ဖုိးေငြ ဘယ္သူ.ကုိ လုိက္ေတာင္းရမွန္းမသိၿဖစ္ေနပါသတဲ့။


ကမာၻ႕ အစည္ကားဆံုး စင္ကာပူ ကြန္တိန္္နာ ဆိပ္ကမ္း


Retrieved and resized from Wikimedia Commons on April 26, 2010. This work is shared under the following license.

ထားပါ။ ေျပာခ်င္တာက အျမတ္အစြန္းမ်ားတာမွန္ေပမယ့္ ဒီေလာကထဲကုိ ဝင္ခ်င္တုိင္းလည္း ဝင္လာလုိ႔ မလြယ္ပါဘူး။ ေရေၾကာင္းစီးပြားေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဘြဲ႔ရလာလုိ႔၊ ပုိက္ဆံေတြ ေပါေနလုိ႔ ဆုိၿပီး ဒီေလာကထဲ ဘုမသိ ဘမသိဝင္လာလုိ႔မရပါဘူး။ ဒီေလာကမွာ အေတြ႔အၾကဳံကသာ အေကာင္းဆုံး အရင္းအႏွီးပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိေတာ့ ဘယ္လုိ အေရာင္းအဝယ္ သတင္းအခ်က္အလက္ကုိမွ ဘယ္ေသာအခါမွ တရားဝင္ ေၾကညာျခင္းမရွိတဲ့ စီးပြားေရးေလာကကုိး။ သေဘၤာတစ္စီးေသာ္လည္းေကာင္း၊ ကုန္ေရာင္းကုန္ဝယ္ေသာ္လည္းေကာင္း အလုပ္တစ္ခု ျဖစ္သြားေပမယ့္ ဘယ္ေစ်းနဲ႔ဆုိတာ ဘယ္သူမွ တိတိက်က် မသိပါဘူး။ သေဘၤာတစ္စီးကုိ ကုမၸဏီတစ္ခုက သူပုိင္အေနနဲ႔ မွတ္ပုံတင္ထားေပမယ့္ တစ္ကယ့္ပုိင္ရွင္ဟာ ဘယ္သူလဲဆုိတာ ဘယ္သူမွ မသိပါဘူး။ ေရာင္းသူနဲ႔ ဝယ္သူဟာ ဂ်ပန္မွာ အိမ္ခ်င္းကပ္ရက္ ေနခ်င္ေနၾကလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ အေရာင္းအဝယ္ကေတာ့ ေဟာင္ေကာင္၊ စင္ကာပူ၊ နယူးေရာ့ခ္၊ လန္ဒန္ စသျဖင့္ ကမာၻတစ္ပတ္ပတ္ၿပီးမွ ပြဲစားဆယ္လက္ ေလာက္ေျပာင္းၿပီးမွ ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္သြားတတ္တယ္။

ဒီလုိ လွ်ိဳ႕ဝွက္သည္းဖုိဆန္တဲ့ ကုန္သြယ္ေရေၾကာင္းေလာကကို ဘယ္လုိ စည္းမ်ဥ္း၊ ဥပေဒေတြနဲ. ေဘာင္ကြပ္ထားပါသလဲ။ အေလ်ာ္အစား၊ အာမခံ၊ ကုန္သြယ္ခ စတာေတြနဲ. ပတ္သက္တဲ့ က်င့္ဝတ္မူၾကမ္းေတြ ကုိယ့္ဟာကုိယ္ ေရးဆြဲ၊ ကုိယ့္ဟာကုိယ္ အတည္ၿပဳ၊ ကုိယ့္ဟာကုိယ္ သေဘာတူ သတ္မွတ္ၿပီး ကုိယ့္ဟာကုိယ္ စတင္အသုံးၿပဳခဲ့ၾကတဲ့သူ (rule making bodies) ေတြကေတာ့ အဂၤလန္ နဲ႔ အေနာက္ဥေရာပႏုိင္ငံတခ်ိဳ.ပါ။ ပုိင္တယ္ေနာ္။ (အာရွသားေတြဟာ ဥေရာပသားေတြထက္ အမ်ားၾကီး ေစာၿပီး ပင္လယ္ကုိ ေအာင္ႏုိင္ခဲ့ၾကေပမယ့္ လက္ေတြ႔က်က် အက်ိဳးရွိရွိ အသုံးမခ်ႏုိင္ခဲ့ၾကပါဘူး။) သူတို႔ေတြဟာ ႏုိင္ငံအစုိးရေတြ မဟုတ္သလုိ မွတ္ပုံတင္ထားတဲ ကုမၼဏီၾကီးေတြ မဟုတ္ၾကပါဘူး။ ကုန္သည္၊ပြဲစား၊ သေဘၤာပုိင္ရွင္၊ သေဘၤာမန္ေနဂ်ာ၊ ေရွ႕ေနေတြ ပါဝင္တဲ့ society အဖြဲ႔အစည္းေတြပါ။ ၁၆ရာစုေလာက္က စခဲ့ေပမယ့္ အခုအခ်ိန္အထိ society/association ေတြအၿဖစ္နဲ႔ပဲ အမည္ခံ ရပ္တည္ေနၾကတုန္းပါပဲ။ ေနာက္ပုိင္း အေမရိကန္ ေကာင္းစားလာေတာ့ အေမရိကန္ သေဘၤာပုိင္ရွင္၊ ေရွ.ေနေတြရဲ. ေခတ္သစ္အေမရိကန္ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းေတြ ထပ္ေပၚလာပါတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ပြဲစားခ၊ ကုန္သယ္ေပးခ၊ အခြန္အခ၊အာမခံေၾကး၊ ေလ်ာ္ေၾကး စတာေတြ တြက္ၾက ခ်က္ၾကတဲ့ ေနရာမွာ လန္ဒန္နဲ႔ ဥေရာပရဲ႕ ေရွးရုိးဆန္တဲ့ ထုံးတမ္းစဥ္လာေတြနဲ႔အတူ ေခတ္သစ္အေမရိကန္ ဥပေဒေတြကုိလည္း ထည့္စဥ္းစားလာရပါတယ္။


အထက္ပါ ဥေရာပနဲ႔ အေမရိကန္ေခတ္သစ္ ကုန္သြယ္ေရေၾကာင္း က်င့္ဝတ္ ဥပေဒၾကမ္းေတြ အေၿခခံလုိ႔ ကမာၻႏုိင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္ကတစ္ဆင့္ လုိတာေလးေတြ ထပ္ၿဖည့္ၿပီး မိမိႏုိင္ငံရဲ႕ အေျခခံဥပေဒမွာ အစာသြတ္ၾကပါတယ္။ မိမိႏုိင္ငံရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြား၊ အေနအထားအရ ႏုိင္ငံေတြရဲ႕ ကုန္သြယ္ေရေၾကာင္း ဥပေဒေတြဟာ ကြာဟခ်က္ေလးေတြ ရွိလာတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ ကုန္ၾကမ္းထြက္တဲ့ ႏုိင္ငံၿဖစ္လုိ႔ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံက ျပ႒ာန္း ထားတဲ့ ေရေၾကာင္းဥပေဒဟာ ကုန္ပုိင္ရွင္ေတြကုိ ဦးစားေပးစဥ္းစား အခြင့္အေရးေတြ ပုိေပးထားေပမယ့္ စင္ကာပူရဲ႕ ကုန္သြယ္ေရေၾကာင္းဥပေဒက ကုန္သည္၊ ပြဲစားေတြကုိ ပုိၿပီး အသာေပးထားပါတယ္။

ကုန္သြယ္ေရေၾကာင္းဥပေဒေတြကုိ အသုံးခ်တဲ့ရွဳေထာင့္ကေန အက်ိဳးအျပစ္ေလးေတြရွာၿပီး တုိ႔ထိၾကည့္ဖုိ႔ စိတ္ကူးထားပါတယ္။ မထိတထိေလးေပါ့ဗ်ာ။ ေနာက္မွ ေတြ႔ရေအာင္။

sirius

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Knock_Nevis
by https://www.facebook.com/pondaungvalley

No comments: